Hiusalan tulevaisuudennäkymät teknologian näkökulmasta

Tieto- ja viestintätekniikan ja sen hyödyntämisen tunnilla meitä pyydettiin miettimään, miten hiusala ja kampaamossa työskenteleminen tulevat muuttumaan teknologian kehityksen myötä tulevina vuosikymmeninä. Tällä hetkellä kampaamokäynti tarkoittaa monelle rentoutumishetkeä hömppälehden seurassa, mutta voisin kuvitella että sitten kun minun sukupolveni elää ruuhkavuosia, kampaamoissa ei ole enää fyysisiä lehtipinoja. Jo nyt moni kaipaa kampaamossa pikemminkin nopeaa wifiä kuin kattavaa lehtikokoelmaa, ja markkinoilla on jo sellaisia kappoja (eli siis niitä kaapuja, joilla asiakas suojataan), joissa on sylin kohdalla läpinäkyvä ikkuna älypuhelimen tai tabletin selaamista varten.

Nanoteknologian ansiosta tulevaisuuden puhelimet ovat kuulemma läpinäkyviä ja taivuteltavia, joten samaa teknologiaa voisi kenties hyödyntää myös kampaamoiden peileissä. Ehkä peileissä on muutaman vuosikymmenen päästä sellainen ominaisuus, että niiden kanssa voi "sovittaa" erilaisia hiusmalleja ja -värejä? Tämän hetken hiusmallisovitusta tarjoavat nettisivut ovat parhaimmillaankin jokseenkin kömpelöitä ja lopputulos on lähes poikkeuksetta muovisen näköinen, mutta mistäpä sitä koskaan tietää, mikä kaikki on tulevaisuudessa mahdollista.

Kuvakaappaus InStyle-lehden sivuilla olevasta "makeover-koneesta"

Yksi tärkeä kehityskohde hiusalalla on kampaamoiden kotisivut. Valitettavan monella kampaamolla ei ole työntekijöistään sen tarkempia tietoja esillä kuin nimi ja naama, ja tältä pohjalta on vaikea arvuutella, kenelle kannattaisi mennä asiakkaaksi. Henkilöbrändääminen mm. sosiaalisessa mediassa edistyy kuitenkin koko ajan, joten lähitulevaisuudessa kampaamojen sivuilla voi todennäköisesti tutustua työntekijöihin esim. esittelyvideoiden tai somelinkkien kautta.

Hiusalalla hyödynnetään tänä päivänä tietotekniikkaa ja ylipäänsä erilaista teknologiaa melko vähän verrattuna joihinkin muihin aloihin, joten tilaa kehitykselle on runsaasti. En kuitenkaan usko, että ammattikuntamme korvataan roboteilla ainakaan ihan pian, koska teknisesti taitavan hiustenleikkuun/-värjäyksen lisäksi kampaamokäynnissä on aina mukana myös sosiaalinen aspekti. Kampaajalla käyminen on tunnetusti joskus melkeinpä verrattavissa terapiaan, joten vaikka teknologia edistyisi huimasti ja alalle "koulutettaisiin" myös koneita, merkittävä osa asiakkaista todennäköisesti kaipaisi kampaamokäynniltään aidon ihmisen kosketusta.
Be First to Post Comment !
Lähetä kommentti